01 Dec Viisi oljenkortta osallistavaan sisältöön Facebookissa

Sosiaalisessa mediassa julkaistavan sisällön laadun merkitys korostuu entisestään jatkossa, sillä yhä useammat sivut tuottavat sinne sisältöä ja käyttävät rahaa postauksien näkyvyyden lisäämiseksi. Samalla Facebook muuttuu jatkuvasti siihen suuntaan, että osallistavat ja sitouttavat postaukset saavat enemmän näkyvyyttä ihmisten uutisvirrassa verrattuna klikkihakuiseen tyrkyttämiseen.

Tässä muutama vinkki, joiden avulla julkaisusi tulevat keräämään enemmän tykkäyksiä ja kommentteja päästen siten Facebook-käyttäjien näkyville myös jatkossa:

 

1. Pyydä vain yhtä asiaa

Monesti postauksilla pyritään saavuttamaan jokin tietty toiminto kuten tykkäys, kommentti tai jako. Jos mahdollista, haluttua toimintoa tulisi pyytää mieluiten heti postauksen alussa. On kuitenkin hyvä muistaa pyytää vain yhtä asiaa kerrallaan, sillä muuten on todennäköistä, että tekstistä tulee liian pitkä ja monimutkainen, eikä siihen tehdä mitään pyydetyistä toiminnoista. Sama koskee postauksissa esitettyjä kysymyksiä. Kysy vain yhtä asiaa, niin tulet todennäköisesti saamaan enemmän kommentteja.

 

2. Tee kommentointi mahdollisimman helpoksi

Esittäessäsi kysymyksiä sisällytä vastausvaihtoehdot (esim. a, b, c) tekstiin tai kuvaan. Näin ihmiset voivat jättää kommentin mahdollisimman vähällä vaivalla.

rs1

3. Panosta kuviin

Kuvien merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa, kun kilpaillaan huomiosta Facebookin uutisvirrassa. Sen takia kuvat tulisi aina viimeistellä mahdollisimman houkuttelevan näköisiksi. Kolme asiaa joihin kuvissa ainakin kannattaa panostaa, ovat rajaus, kirkkaus ja yhtenäisyys.

  • Rajaaminen on nopea ja kaikilla käytössä oleva tapa tehdä kuvista toimivampia. Rajaa kuvista ylimääräiset pois ja tee niistä mieluummin leveitä kuin korkeita, jolloin ne skaalautuvat paremmin Facebookin uutisvirrassa.
  • Kuvanmuokkausohjelmilla kuvista saa hiottua silmiinpistävän näköisiä helposti esimerkiksi lisäämällä niihin kontrastia ja kirkkautta. Jos kuvaan halutaan tuoda tunnelmaa, voi sitä vaihtoehtoisesti tummentaa.
  • Facebook-sivulla julkaistuissa kuvissa tulisi pitää tietty yhtenäinen linja, joka tukee brändiä ja antaa ammattimaisen kuvan.

 

Seuraavat seikat tulisi huomioida, jotta julkaisuissa käytetyt kuvat ovat yhtenäiset ulkoasultaan:

  • Värivalinnat
  • Fontti
  • Logo (koko ja sijainti)
  • Filtteri
  • Kuvaamiseen käytetty kamera (kuvanlaatu)

 

Alla vielä esimerkki, miten kännykkäkameralla napatusta kuvasta on saatu julkaisukelpoisen näköinen.

Munkki

4. Lietso positiivista palautetta

Jos tiedät, että juuri lanseerattu tuote on onnistunut miellyttämään asiakkaita, tee siitä Facebook-postaus. Tarjoamalla tyytyväisille asiakkaille tilaisuuden positiivisen palautteen antamiseen, voit innostaa muitakin kokeilemaan samaista tuotetta. Kannattaa myös tehdä postauksia jo olemassa olevista klassikko- ja hittituotteista, koska asiakkailla on monesti niistä paljon positiivista sanottavaa.

 

5. Hyödynnä juhlapäivät

Juhla- ja teemapäivät tarjoavat oivan tilaisuuden julkaista inspiroivia Facebook-postauksia. Laita tuotteelle jouluna tonttulakki tai ripusta se joulukuuseen. Julkaise juhannusta ennen vinkit raikkaaseen juhannusmeikkiin tai laita pääsiäisenä rairuohot tuotteen sisään kasvamaan. Anna luovuuden kukkia ja voit saada toimivaa sisältöä moneen eri juhlapäivään.

KJ blogiin

Zaki Azedani – Social Media Planner