15 Dec Työntekijähaastattelussa Kaisu Luukinen – Junior Digital Planner

(kuva: Tanu Lasola)

Moi Kaisu, mitäs sinulle kuuluu tänään?

Tänään kuuluu hyvää kiitos, kiirettä on pitänyt! Tässä viime aikoina on päässyt tekemään vähän erikoisempia juttuja ja tuntuu, että olen oppinut niistä todella paljon. Minulla ei ole ollut niinkään sellaista perustekemistä esim. bannerimainontaa, vaan mulle on tullut enemmän tällaisia erikoistapauksia. Ei haittaa, vaan päinvastoin, näistä on saanut oppia paljon ja myös kantaa erilailla vastuuta.

Mennäänpä itse asiaan: Kerro seuraavaksi kuka olet ja mitä teet IUM:llä?

Kaisu Luukinen. Helsingistä. Ja Junior Digital Plannerina olen.

No miksi juuri digi? Miksi ei vaikka TV tai printti?

Digi on minun mielestä kiinnostavaa, koska siinä näkee nopeasti kaikki onnistumiset ja tietenkin myös epäonnistumiset. Digi on laaja-alainen ja siinä pääsee tekemään monenlaisia erilaisia juttuja, ja juuri sen vuoksi kiinnostavaa. En sano, etteikö TV tai printti olisi kiinnostavaa ja jännittävää, mutta minä itse koen, että omassa työssä on niin monta eri kulmaa, jotka tekevät siitä kivaa ja monipuolista.

Jos sinun pitäisi valita joku muu kuin digiplannerin työtehtävä, mikä se olisi ja miksi?

Ehkä mua kiinnostaisi eniten tietää enemmän Marvelous-tiimistä ja mitä kaikkea sisällöntuottamisen ympärille kuuluu. Toivonkin tulevaisuudessa, että opin lisää enemmän myös muiden töistä. Vaikka ei välttämättä pääsisi täysin sisään muiden työhön, mutta että tietäisi mitä kaikkea täällä oikeasti tehdään. Isoja kampanjoita suunnitellessa on mielenkiintoista kuulla mitä kaikkea voidaan suunnitella eri osa-alueista ja miten ne muodostavat yhdessä hyvän kokonaisuuden.

Mikä sun työssä on parhainta?

Se monipuolisuus ehdottomasti. Sinä aikana, kun olen täällä IUM:llä ollut, on toki ollut hiljaisempiakin päiviä, mutta pääosin on päässyt tekemään nopealla sykkeellä ja monenlaisia erilaisia juttuja.

Äärimmäisen kiinnostavaa minun työssä on esimerkiksi YouTubessa kohdentaminen ja targetointi. Minusta on erittäin mielenkiintoista ajatella ja selvittää, millainen ihminen voisi olla kiinnostunut näkemään tämän mainoksen, ja sitten sen jälkeen tulosten seuraaminen ja sieltä nähdä ketkä mainosta ovat klikkailleet.

Mikä sinusta Kaisu tulee isona?

Täytyy myöntää, että en ole kyllä koskaan tiennyt antaa suoraa vastausta tähän. Mutta siis kyllä tämä työ on ollut tähän mennessä todella kiinnostavaa ja voisin nähdä olevani alalla pidempäänkin. Enkä kyllä tiedä, mitä muutakaan haluaisin nyt tehdä. Kertynyt kokemus on vielä niin pintaraapaisu koko työstä, niin en pysty hahmottamaan, mitä kaikkea omassa toimistossanikaan tehdään.

Jos saisit yhden asian mainita, jonka haluaisit muuttaa itsessäsi työhön liittyen, niin mitä se olisi?

En sanoisi, että välttämättä organisoimiskykytaito, vaan että olisin parempi priorisoimaan asioita. Musta tuntuu, että jos käsissä on samanaikaisesti monta asiaa, jään vellomaan sellaisessa saamattomuuden tilassa, että yritän tehdä kaikkea samaan aikaan. Lopulta sitten kuitenkaan en ole edistynyt yhden asian kanssa järkevästi ja loogisesti.

Jos et olisi markkinoinnin alalla, mikä olisi realistisin ala millä olisit ja mikä olisi villi kortti?

Villi kortti olisi varmaankin kilpikonnien pelastaja Galapagos-saarella ja todennäköisempi olisi vaatekaupassa myymäläpäällikkönä. Siinä yhdistyisi sekä myymälän asiakaspalvelu että toimistotyöt.

Miten olet päätynyt tähän pisteeseen, missä olet nyt?

Olen aina ollut kiinnostunut markkinoinnista ja opiskellutkin sitä. Mulla on aina ollut haaveena päästä tekemään sitä. Olin ollut edellisessä työpaikassa sen verran pidempään että aika oli kypsä vaihtaakin. Toki tein edellisessä työpaikassa markkinoinnin avustavia tehtäviä, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Tähän loppuun vielä: Kerro itsestäsi joku fun fact, mikä ei ehkä selviäisi tavallisena arkipäivänä toimistolla.

Ystäväni ovat maininneet, että ovat kärsineet useampaan otteeseen siitä, että osaan liikaa -90-luvun räppibiisejä ja Kanye Westin tuotantoa ulkoa. Niitä on ilmeisesti tullut rallateltua.