08 Mar Työntekijähaastattelussa Tanu Lasola – Content Manager

kuva: Niina Pietilä

Moi Tanu! Mikä on sun työtehtävä IUM:llä?

Teen vähän kaikenlaista! Mun titteli on Content Manager ja työnkuvaan kuuluu tuottaa sisältöä ja tehdä erilaisia sosiaalisen median aktiviteetteja asiakkaille. Työhön kuuluu toki myös paljon muuta oheistoimintaa.

Kauan olet ollut täällä töissä ja miten päädyit tähän pisteeseen?

Toukokuussa tulee täyteen viisi vuotta ja alun perin päädyin tänne ammattikorkeakoulusta työharjoitteluun. Ammattikorkeakoulussa opiskelin markkinointia. En tarkalleen muista, mistä bongasin IUM:n, mutta työharjoittelun jälkeen jäin sille tielle.

Huhu kertoo, että haluaisit tehdä vielä enemmän kuvaus- ja videointihommia, mistä tämä?

Näin on. Ne tietysti kiinnostavat mua, mutta yksi syy on se, että siinä näkyy konkreettisesti oma kädenjälki ja pääsee toteuttamaan omia visioita ja tuomaan ne käytännössä elämään. Mä olen tällainen simppeli käytännönläheinen mies, että se on hyvää vastapainoa kaikelle ylätason strategiatyölle, konseptoinnille ja ns. ”markkinointijargonille”.

Mitä teet vapaa-ajalla?

Soittelen kitaraa ja valokuvaan sekä urheilen säännöllisesti.

Mikä sun mielestä sisältömarkkinoinnissa tai SoMe:ssa on tällä hetkellä tärkeintä?

Yksi asia on, että laatu ennen määrää. Yleisesti SoMe:ssa ja kaikissa muissakin kanavissa sisällön tulisi olla kohderyhmälleen esitetyssä asiayhteydessä ja ajassa sopivaa. Kaiken kaikkiaan sisällön tulisi olla ihmislähtöistä ja epäitsekästä. Mainostajan ei pidä saati kannata miettiä sokeasti vain omia intressejään, vaan enemmän myös vastaanottajan tarpeita.

Jos et olisi lähtenyt tätä alaa opiskelemaan, mitä voisit sen sijaan tehdä? Ja miksi?

Olen maalta kotoisin, niin ehkä olisin maanviljelijä? Maatanulle morsian? Hain ammattikorkeakouluun, kun en ollut varma, mitä haluaisin oikeastaan tehdä, ja ammattikorkea tuntui sopivalta paikalta, josta saa yleispätevän koulutuksen. Aiemmin mietin myös graafista suunnittelua tai jotain visuaalisempaa alaa. Joskus tuli haaveiltua myös lentäjän ammatista.

 Mikä sun työssä on parhainta ja mikä haastavinta?

Kuten varmasti muillakin työkaverit on parhainta, ja se pitää myös omallakin kohdalla paikkansa. Lisäksi se, että pystyy olla avuksi muille. Saa autettua kaveria tai asiakasta ja selvitettyä heidän markkinoinnillisia ongelmia. Palkitsevaa on myös se, että keksittyään uuden idean, se saa tuulta alleen ja näkee sen lopputuleman.

Haastavinta on ehkä se, että aikaa on aina liian vähän. Haasteita tuo myös se, että kaikki tällä alalla muuttuu niin nopeaan tahtiin. Itse olen sen verran utelias ja tiedonjanoinen, että haluaisi tietää kaikesta kaiken. Koska kuitenkaan se ei ole mahdollista, niin tuntuu että ammattitaidossa olisi koko ajan jotain puutteita.

Jos nuoret tai opiskelijat haluavat hakea markkinointialalle, mitä vinkkejä sulla olisi antaa heille?

 No koulutus tietysti tukee alalle tulemista, ja varsinkin jos pääsee opiskelemaan markkinointia vähän syvemmälle, niin koulutuksesta on varmasti suurtakin hyötyä. Käytännössä oppii kuitenkin enemmän, joten ei pidä liikaa pelätä, etteikö sopisi alalle. Fakta on, ettei kukaan tänne tullessaan ole valmis.

Alalla tulisi pyrkiä olemaan avarakatseinen ja olla kykyä asettua muiden saappaisiin. Eri kohderyhmien kanssa tehdään alalla niin paljon töitä, että jos järkkymättömästi haluaa ajatella vain oman näkökantansa kautta, niin se ei välttämättä pitkässä juoksussa toimi. Suosittelisin siis avosylisyyttä, sinnikkyyttä ja reipasta asennetta!