15 May Työntekijähaastattelussa Karin Westin – Digital Planner­­

kuva: Niina Pietilä

– Moi Karin, miten kauan olet ollut IUM:llä töissä ja miten päädyit tänne?

Minulle on tullut aika lailla täyteen puolitoista vuotta IUM:llä. Päädyin tänne erään toisen työkaverin kautta, kun IUM:lle haettiin työntekijää edellisen lähtiessä. Sitä ennen olin töissä mainostoimistossa.

– Mikä on sun rooli, ja mitä kaikkea päivääsi yleensä kuuluu?

Olen Digital Planner ja aiemmin päiviin on kuulunut paljon online-bannereiden trafikointia ja seurantojen luomista ja implementointia, kampanjatulosten analysointia ja raportointia sekä digikampanjoiden suunnittelua yhdessä Digistrategin kanssa. Jatkossa keskityn työssäni lähinnä suunnittelemaan missä parhaiten tavoitetaan kohderyhmiä eri online-kanavissa. Mietin kampanjakohtaisesti missä ja milloin mainontaa kannattaa näyttää, jotta tavoitetaan halutut kohderyhmät ja saadaan asiakkaalle mahdollisimman hyvä ROI kampanjalle. Tämä vaatii sitä että pysyn kärryillä mediakentästä ja edellyttääkin tiivistä yhteistyötä eri medioiden kanssa. Tällä hetkellä tiimissä on pieni organisoituminen menossa ja sitä kautta työtehtävät kehittyvät, joten katsotaan mihin suuntaan menevät tulevaisuudessa.

– Mistä asioista pidät eniten työssäsi?

Ehdottomasti siitä, että koko ajan oppii jotakin uutta ja ihmeellistä, koska digimaailma on koko ajan kehittyvä ja muuttuva. Sen lisäksi pidän tietenkin työkavereista!

– Jos et tekisi digiä, mikä olisi sellainen työtehtävä, mitä voisit tehdä IUM:llä?

Tekisin varmasti mieluiten Hakukonemarkkinointia. Sitä on tullut tehtyä aiemminkin ja siitä olen tykännyt. Hakukonemarkkinointi tuli aikoinaan tutuksi Google Adwords Academyn kautta, jonka kävin. Tietysti, jos on mahdollista tehdä sekä hakukonemarkkinointia että digiplannerin tehtäviä, sekin olisi mukavaa.

– Mitä teet vapaa-ajalla?

Pyöritämme avomiehen kanssa kahden aikuisen ja kahden pienen lapsen uusioperhettä, joten vapaa-aikana tulee vietettyä paljon aikaa lasten ja koko porukan voimin. Salilla yritän käydä, aina kun on aikaa ja esimerkiksi Malminkartanon rappusissa tulee myös välillä käytyä treenailemassa. Lisäksi hyvä ruoka ja viini maistuu aina, ja kirppareita tulee kierreltyä.

– Oletko aina ollut markkinoinnin alalla?

Aloitin nuorena tyttönä mainostoimistossa ja siellä innostuin opiskelemaan työn ohessa markkinointia. Markkinointia on tultu tehtyä pääsääntöisesti työkseen jo vuodesta 2008, eli kymmenisen vuotta.

– Miksi markkinointi?

Ajauduin markkinointiin ja mainostoimistoon oikeastaan ihan sattumalta. Kun aloitin mainostoimistossa työskentelyn, aloitin aulaemäntänä, josta sitten etenin talon sisällä markkinointitehtäviin.

– Mitä tulevaisuus tuo tullessaan seuraavaksi? Tai onko jotain unelmia, mitä seuraavaksi haluaisit tavoitella joko uran tai muun elämän suhteen?

Aikoinaan markkinointitöiden ohessa toimin videoneuvottelulaitteiden ja -palveluiden kouluttajana eli video coachina. Tarkoittaa siis, että koulutin asiakkaita videon välityksellä ympäri maailman. Kouluttaminen oli todella mielekästä ja olisi kiva, jos sitä voisi jotenkin yhdistää työhöni! Minussa elää sellainen piilevä esiintyjä, joka aina silloin tällöin tulee esiin ;)

– Onko sinulla itsestäsi kertoa jotain fun factia?

Olen alun perin metalliartesaani eli olen suunnitellut ja valmistanut koruja ja käyttöesineitä metallista, ja olin myös lyhyen aikaa kultasepänliikkeessä myyjättärenä. Sille alalle en sitten kuitenkaan jäänyt, koska minun olisi periaatteessa pitänyt perustaa 18-vuotiaana kultasepän verstas ja alkaa yksityisyrittäjäksi. Sitä en juuri silloin nähnyt ajankohtaiseksi. Monet yllättyvät myös siitä, että olen inkoolaiselta lehmätilalta kotoisin!