06 Apr Työntekijähaastattelussa Johanna Nokela – Performance Specialist

kuva: Niina Pietilä

Morjes Jossu! Mikä on sun rooli IUM:llä?

Teen hakukonemarkkinointia ja sosiaalisen median mainontaa. Mun titteli on Performance Specialist.

Miten päädyit tähän rooliin?

Hain tänne ensin traineeksi lokakuussa 2016, minkä jälkeen sain sopparille jatkoa. Alun perin traineeta ei haettu mihinkään tiettyyn tiimin, mutta pääsin sitten onnekseni Reprise-tiimiin tekemään hakukonemarkkinointia.

Oliko toiveena erityisesti, että pääsisit tekemään juuri hakukonemarkkinointia?

Ei ollut. Hain todella moneen yritykseen työharjoitteluun ja satuin saamaan puhelun IUM:ltä. Pääsin tavallaan sattumalta tuohon tiimiin ja sen jälkeen kun näin millaista hakukonemarkkinointi on, tykästyin siihen.

Mitä sun mielestä vaaditaan ihmisiltä, jotka haluaisivat työskennellä mediatoimistossa?

Tarvitaan oma-aloitteisuutta, halua oppia koko ajan uutta ja itse etsiä tietoa. Ei siis saa odottaa, että kaikki tuodaan valmiina tarjottimella. Täytyy olla itse aina valmis kehittämään itseään. Tietysti tarvitaan myös paineensietokykyä.

Mikä asia palkitsee eniten sun työssä?

Se, kun oppii uusia asioita ja mainonnan tulokset ovat hyviä. Palkitsevaa on, kun omalla työllä on saanut asiakkaalle aikaan hyviä tuloksia ja asiakas on tyytyväinen.

Mikä sun työssä on haastavinta ja miksi?

Samaan aikaan on käynnissä monelle eri asiakkaalle monta projektia ja kampanjaa, joita pitää hallita, ja tehdä parhaansa jokaisen osalta. Myös ajanhallinta ja priorisointi yleisesti ovat haastavia. Lisäksi, kun olen alalla vielä sen verran tuore, en välttämättä tiedä mitä en vielä tiedä. Kiireessä asioista pitäisi pystyä itse ottamaan selvää ja oppimaan samalla jatkuvasti uutta, mikä on tietysti haasteellista.

Jos et olisi markkinoinnin alalla, mitä tekisit?

Tykkään sisustamisesta, joten ehkä jotain siihen liittyvää. Olen valmistunut vasta vähän aikaa sitten tradenomiksi ja alun perin hain ammattikorkeakouluun, koska en ollut vielä varma mitä haluaisin tehdä. Aluksi tarkoituksena oli suuntautua laskentatoimeen ja rahoitukseen, mutta ensimmäisen vuoden aikana huomasin, ettei se kuitenkaan kiinnosta. Sitten valitsin markkinoinnin, ja se oli oikea ratkaisu.

Mitä teet vapaa-ajalla?

Seuraan eri tv-sarjoja ja vietän aikaa ystävien kanssa. Tykkään myös käydä elokuvissa ja ulkona syömässä.

Onko tämä se, mitä haluat tehdä isona?

Kyllä on! Markkinointi kiinnostaa minua todella paljon, koska koen että ala kehittyy jatkuvasti. Näen, että työlläni, on suora vaikutus tuloksiin. Pidän siitä, optimoidessani kampanjoita, pystyn näkemään tulokset ja vaikutukset selkeästi. Haluan myös olla mukana parantamassa yritysten markkinointia ja nykyään omaan korvaani kuulostaa oudolta, jos yritys ei tee lainkaan Google-markkinointia. Lisäksi, mulla ei koskaan ole ollut sellaista kutsumusammattia. Tästä olen tykännyt tähän mennessä ja haluan kehittyä digimarkkinoinnissa mahdollisimman hyväksi!