23 Feb Ohjelmallinen isoveli – Ruotsi

Palasin juuri työmatkalta Ruotsista. Kuvailisin reissua termillä digimediaturismi. Tarkoituksena oli nähdä ja kokea miten ohjelmallista ostamista tehdään naapurimaassamme, jossa digitaalisessa kehityksessä yleensä ollaan meitä edellä. Meillä on siis markkina jolta oppia uutta.

No mitä siellä nyt sitten tehdään niin edistyksellisesti? Ensimmäisenä on tahtotila, eli se mihin meillä on mahdollisuus vaikuttaa. Ohjelmallinen ostaminen ja RTB (real time bidding) eivät ole uutta, eikä niitä Ruotsissakaan ole tehty kauhean pitkään. Siellä vain omaksuttiin asia nopeammin. IAB:n julkaisemien lukujen mukaan 7% kaikesta digimainonnasta ostettiin ohjelmallisesti Suomessa vuonna 2014. Ruotsissa vastaava luku oli noin 20%. Ohjelmallinen ostaminen on digitaalisen mainonnan tulevaisuus ja siksi sen omaksuminen väistämätöntä.

Omaksuminen riippuu toimistoista, julkaisijoista sekä asiakkaista. Ohjelmallinen ostamisen tulee olemaan paljon muutakin kuin myymättömän inventaarion markkinapaikka. Tästähän se kaikki alkoi pari vuotta sitten. Microsoftin Advertisingin ”programmatic first” -ajattelumalli on ollut virkistävä tuulahdus, joka on jo muuttanut ajattelua. Miksi ei myytäisi kaikkea mainosinventaariota ensisijaisesti ohjelmallisesti? Kaikilla on tässä voitettavaa. Suomen 7 % kuulostaa alakanttiin arvioidulta. Me IUM:llä olimme näissä lukemissa jo yli vuosi sitten.

Pelkkä prosenttiosuus ei kuitenkaan kerro kaikkea. On muutakin omaksuttavaa mm. datan hyödyntäminen. Julkaisijoilla on halu kaupallistaa datansa inventaarion ohella. Siis myös pelkkä data, sen lisäksi että myynnissä on datalla valmiiksi rikastettuja mainosnäyttöjä, mielenkiintoista! Suomessakin julkaisijat pystyvät halutessaan kaupallistamaan omaa dataansa – näin toimii jo mm. Aller. Tämän lisäksi on myös olemassa asiaan erikoistuneita datantarjoajia, joilla ei välttämättä ole tuotevalikoimassa mainosnäyttöjä laisinkaan. Luulen, että Suomi alkaa kiinnostamaan kyseisiä toimijoita tänä vuonna huomattavasti viime vuotta enemmän.

Ruotsiin verrattuna Suomi on kuitenkin pieni markkina. Tästä syystä markkinointiteknologiaan, varsinkin ohjelmallisen ostamisen puolella, erikoistuneet yritykset rantautuvat ensin muualle pohjolaan ja sitten vasta Suomeen. Tällä saralla pitää olla aktiivinen. Suomessakin kehitetään paljon mielenkiintoista markkinointiteknologiaa startupeissa, joten ehkä me käännämme markkinointi-innovaation voimasuhteet päälaelleen lähitulevaisuudessa. Itse liputan tämän puolesta.

 

niko_blogiin_pieni

 

 

 

 

 

Niko Hovilainen – Head of RTB & Search