01 Apr Miksi minulle mainostetaan, en klikkaa mainoksia?

Moni tuttavani on viime aikoina ääneen ihmetellyt nyky online-mainonnan erikoisuuksia. Tässä tyypillisimpiä hiljan kuulemiani kysymyksiä vastauksien kera.

”Ai sinäkö niitä mainossähköposteja lähettelet minulle?”

En lähetä.

”Miksi minulle mainostetaan vieläkin kenkiä jotka jo ostin? Montako kertaa ne pitää ostaa?”

Mainostaja kohdentaa mainontaa sinulle, koska olet käynyt katselemassa kyseisen yrityksen tuotteita. Tämä niin kutsuttu re-markkinointi toimii monesti tehokkaasti, koska se tuo lisäkauppaa markkinoijalle. Ihmiset, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta tuotteeseen vieraillessaan saitilla, ovat potentiaalisia ostajia. Mainoksen avulla empivä kuluttaja ohjataan takaisin verkkokauppaan, joskus vielä ylimääräisen tarjouksen tukemana! Valitettavasti re-markkinoinnin optimointi ei aina toimi tarkasti, eli ei erotella niitä jotka jo ostivat, niistä jotka eivät ostaneet. Mainostaja katsoo kokonaisuutta ja mainostaa molemmille ryhmille niin kauan kun panostus kannattaa, eli tuo kauppaa suhteessa panostukseen. Toki nykyisellään voidaan erotella jo ostoksen tehneet ostamattomista, mutta toisinaan se jää mainostajalta tai apuna olevalta yhteistyötoimistolta huomiotta.

”Miksi tunnettu mainostaja haluaa mainostaa epämääräisellä tai esim. ulkomaisella saitilla?”

Jos olet ns. ”epämääräisellä” tai ulkomaisella saitilla, olet kuten monet muutkin netin selaajat vuonna 2015. Jo valmiiksi rakeinen internet pirstaloituu edelleen. Kaikilla sivustoilla ei ole käytössään mediamyyntiä, eli ryhmää joka myy mainostilaa sivustolle. Tällaisille pienemmille sivustoille kelpo tapa kerätä mainostuloja on liittyä osaksi mainosverkostoa, joka myy sivuston puolesta mainostilaa mainostajille iän, sukupuolen ja vaikkapa sijainnin perusteella. Mainosverkosto ei pääsääntöisesti myy näkyvyyttä yksittäiseltä sivustolta, vaan tarjoaa eri kohderyhmiä joita voidaan tavoittaa sadoilta ja tuhansilta erilaisilta sivustoilta. Tämäntyyppinen mainonta on hyvin tulosorientoitunutta, eli jos jollain sivusto/kohdennusyhdistelmällä saadaan tuloksia (lue: myyntiä), sitä jatketaan tai panostuksia kasvatetaan. Toimimattomat yhtälöt jätetään pienemmälle liekille tai poistetaan kokonaan kampanjasta. Lyhyesti, mainostaja ei valitse olla tietyllä sivulla vaan valitsee näkyä tietylle selaajalle. Mainos valikoituu jokaiselle selaajalle erikseen, mainostajan ostamasta kohdennuksesta ja käyttäjän selaushistoriasta riippuen. Mainosverkostoista tunnetuin on Google, heidän sekä muiden mainosverkostojen mainokset tunnistaa ikonista mainoksen oikeassa yläreunassa –> Google_Icon

Selvähän se on, että ihan erityisimmillä sivustoilla näkyminen ei luo parasta mahdollista yhteyttä kuluttajan ja mainostajan välille. Jos näin käy niin useimmiten kyseessä on vahinko tai liian kapea sulkulista. Sulkulista on nimensä mukaan lista sivustoja jossa mainostaja ei halua näkyä. Listoja voi tehdä itse, kattavimmat löytyy kansainvälisiltä mediatoimistoketjuilta, jotka päivittävät listoja aktiivisesti ja globaalisti. Sulkulistalle on myös päinvastainen vaihtoehto, osaava taho voi ylläpitää listaa tietyn verkoston sivustoista, joilla haluaa näkyä. Näin ”vahinkoja” ei pääse sattumaan.

”Miksi minulle mainostetaan, en klikkaa mainoksia?”

Koska mainonta toimii. Klikkaus on yksi tapa mitata mainontaa, mutta ethän klikkaile tv- tai lehtimainoksiakaan? Vaikka ala on vielä kehityksessä, olemme jo tilanteessa jossa mainonta todella palvelee kuluttajia oikealla viestillä, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

 

tuomo-blogiin

 

 

 

 

 

Tuomo Kuusisto – Digital Director