30 Oct Mediatoimiston rooli muutoksen keskellä

Aloitin IUM Finlandin toimitusjohtajana vajaa kaksi kuukautta sitten ja palasin näin mediatoimisto-bisnekseen melkein 10 vuoden tauon jälkeen. Mikä on muuttunut näinä vuosina markkinoinnissa, mediassa, mediatoimistoissa? Melkein kaikki! Ja suurin muutos on se, että nyt me kaikki ymmärrämme vielä suurempien muutosten olevan luvassa tulevina vuosina.

Istun täällä Eerikinkadulla keskellä digitiimiämme, oikeammin Community Management -yksikköämme. Kymmenen vuotta sitten emme olisi ymmärtäneet mitä termi tarkoittaa tai mitä henkilöt tekevät. Sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa alkaa kuitenkin olla jo arkipäivää monille asiakkaillemme, samoin kuin hakukonemarkkinointi ja -optimointikin. Yhä useammassa asiakkuudessa käytämme myös ohjelmallista ostamista digikampanjoissa. Tekniikan kehitys, ad-tech, tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tehostaa mediaostamista entisestään. Digitaalisuus, analytiikka ja verkkokauppa (tai verkkovertailu) ovat lopullisesti kaatamassa raja-aidat markkinoinnin ja myynnin välistä – vihdoinkin. Tekniikka on kuitenkin vain apuväline; asiakas ja hänen kokemuksensa ovat kaiken ytimessä.

Televisiomarkkina on myös muuttunut valtavasti. En olisi mitenkään uskonut 10 vuotta sitten, että Suomeen voikin mahtua näin monta toimijaa ja kanavaa. Tilanne on mediatoimiston kannalta ideaali, sillä meillä on aivan toisenlaiset mahdollisuudet neuvotella asiakkaillemme hyvät ehdot kuin joskus aikaisemmin. On myös kiinnostavaa seurata miten eri tahdissa pohjoismaiset televisiomarkkinat kehittyvät.  Ruotsissa tavoittavuus on tänä syksynä pudonnut dramaattisesti, mutta Suomessa tilanne on yllättävänkin vakaa. Onkin tärkeää analysoida ja ymmärtää mistä kehitys Ruotsissa nyt johtuu, jotta emme Nordic-johdetuissa asiakkuuksissa vetäisi liian suoria johtopäätöksiä Suomea koskien. Toisaalta useimmissa asioissa tulemme yleensä Ruotsin perässä.

Moni asiakkaamme on tuskaillut minulle hämmennystään kaikkien näiden suurten muutosten keskellä ja sanonut, että tuntuu aivan mahdottomalta pysyä kärryillä kaikesta. No, siksi me mediatoimistot olemme olemassa – jotta asiakkaillamme olisi muutama murhe vähemmän. Meidän tulee toimia asiakkaidemme parhaana mahdollisena varainhoitajana ja huolehtia siitä, että he saavat parhaat hyödyt irti tästä alati muuttuvasta markkinasta. Se mikä ei kymmenessä vuodessa ole muuttunut, on sama innostus ja ylpeys, joka mediasuunnittelijoilla on työnsä sisällöstä ja merkityksestä. Jos mahdollista, se on vain vahvistunut entisestään. On kivaa saada tehdä työtä osaavien ja mukavien ihmisten parissa!

 

Clarisse Berggårdh

Clarisse Berggårdh Toimitusjohtaja