18 May Facebook haluaa mukaan bannerimainontaan

ZenithOptimedian juuri julkaiseman tutkimuksen (Top Thirty Global Media Owners 2015) mukaan Google on selvällä erolla globaalisti suurin mediayhtiö $50,6 miljardin vuosittaisella (2014) revenuella. Toiseksi tuli Walt Disney Company $21,4 miljardilla. Facebook löytyy sijalta 10. noin $7:llä miljardilla. Ero tuntuu aika isolta Googlen ja Facebookin välillä, kun ottaa huomioon, että Facebook omistaa paljon enemmän rekisteröityneitä käyttäjiä. Niitä Facebookilla on noin 1,4 miljardia, kun Googlella 1,2. Käyttäjäkohtainen revenue on siis Googlella noin 4,6 kertaa isompi kuin Facebookilla.

Mitä Google sitten tekee eri tavalla? Heillä on paljon monipuolisemmat mainosratkaisut ja ne ovat levittäytyneet ympäri Internetin. Esimerkkinä mainittakoon Googlen hakumainonta, YouTube ja Googlen display-verkosto. Samalla Facebook on keskittynyt toimimaan omien muuriensa sisällä – pääasiallisesti. Hekin ovat kokeilleet valikoiman laajentamista esim. Facebook Audience Networkin avulla ja päästäneet vaihtelevan määrän ulkoisia kumppaneita ostamaan mainospaikkoja Facebookista FBX:n kautta. Nämä keinot eivät ole kuitenkaan selkeästi olleet se ratkaiseva tekijä, joka nostaisi Facebookin seuraavalle tasolle suurimpien mediayhtiöiden joukkoon. 1,4 miljardia käyttäjää ja kaikki se tieto mitä Facebookilla on käyttäjistään, on kuitenkin aivan uskomaton voimavara. Ne pitäisi vain saada valjastettua tehokkaammin.

Facebook onkin iskenyt isomman vaihteen silmään tämän voimavaran hyödyntämiseksi. Luonnollisesti he haluavat kiinni niihin dollareihin ja euroihin, jotka bannerimainonnassa liikkuu. He ostivat Microsoftilta Atlas-mainonnanhallinnan pari vuotta sitten ja ovat rakentaneet järjestelmän omien sanojensa mukaisesti täysin uusiksi. Atlaksen vahvuus on oikeissa (Facebookin) käyttäjissä, joihin tavoittavuutta, toistoa jne. verrataan, siis keksien sijasta. Teknologiaa on osteltu muualtakin ja trendi jatkuu aivan varmasti. Kaikkein mielenkiintoisin juttu on kuitenkin vielä julkaisematta. Nimittäin Facebookin/Atlaksen oma DSP. Tästä tihkuu aika ajoin lisätietoa, mutta lopullisen tuotteen sisältö pohjautuu vielä spekulaatioon. Mikäli Facebook aikoo valjastaa käyttäjätietonsa DSP:hen hyödynnettäväksi, on edessämme tuote, joka tulee mullistamaan mainoskenttää. Viimeisin tieto itselläni on, että julkaisu tapahtuisi kuluvan vuoden aikana. Aikataulu tuntuu kuitenkin venyneen jo pari kertaa, IT-projekteihin tuttuun tyyliin.

 

Niko Hovilainen Head of Search & RTB