08 Dec EUROBEST 2017

Eurobest 2017 -festivaalit järjestettiin Lontoossa 28.–30.11. Tapahtuman taustalla on Cannes Lionsin järjestäjät, ja festivaalit kokoavat yhteen eurooppalaisia start-upeja, luovia legendoja ja alan haastajia oppimaan, keskustelemaan ja kilpailemaan luovuudesta.

Tapahtuma oli kokonaisuudessaan aivan mieletön kokemus, inspiroiva, motivoiva ja käteen jäi tällaiselle markkinoinnin noviisille yhtä jos toistakin. Isojen brändien huikeat luovat ja oivaltavat tarinat herättelivät uusia ideoita sekä omiin asiakkuuksiin että inspiroivat minua tulevaisuuden caseja varten. Haluaisin nyt jakaa omat suosikkiesitykset sekä useammassa esityksessä toistuvat havainnot ja tärpit.

Heti ensimmäisten esiintyjien joukossa oli paneelikeskustelu, jossa panelisteina toimivat Aedemar Howlett, Coca-Cola Iso-Britannian ja Irlannin markkinointijohtaja, ja Lars Hemming Virtuelta. Aihe esitykselle oli ”A Crash Course in Brand Storytelling”, joka oli intoa puhkuvalle sisällöntuottajalle hyvin mielenkiintoinen ja sydäntä lähellä. Paneelissa keskusteltiin, mitä tarinankerronta on, kuinka tarinassa tulee olla jokin konflikti ollakseen oikeasti tarina ja mitä tulisi huomioida tarinankerrontaan liittyen.

Lopputulemaksi esityksessä päästiin siihen, että vaikka brändeistä etsitään autenttisuutta ja läpinäkyvyyttä, se ei kuitenkaan riitä. Brändin kertoman tarinan on oltava relevantti myös brändille itselleen ollakseen uskottava. Tärkeää onkin siis löytää täydellinen yhtymä brändin ja tarinan väliltä. Tarinankerronnassa ei kuitenkaan saa unohtaa yllätyksellisyyttä ja raikkautta. Mieleeni jäikin hyvä kommentti eräältä esiintyjältä:

Tone of voice is crucial and the brand gives you the framework to work in.”

Yksi ehdottomasti parhaista puheenvuoroista oli Procter & Gamblen (P&G) brändicaset. Esityksessään P&G:ltä Judith Azoulay-Acoca ja Tash Cawthray esittelivät Pantenen, Alwaysin, Gilletten, Pampersin, Old Spicen ja Herbal Essencen kampanjoita. Esityksen aihe ”Is Breaking Bad?” mukaili osuvasti esiintyjien lempparisarjaa. He käsittelivät havainnoivasti casejensa kautta iän ikuista ongelmaa brändien relevanttiudesta, yllätyksellisyydestä, erilaisuudesta, ja siitä, miten pysyä samanaikaisesti totena brändille. Esityksestä itsestään teki aidon se, että poiketen brändien tavasta esitellä usein vain onnistuneita casejaan, P&G ei pelännyt kertoa epäonnistuneesta Herbal Essencen brändinmuutoksesta muutaman vuoden takaa.

Tässä P&G:n yksi kampanja-esimerkki Pampersilta (klikkaa kuvaa)

 

Tässä tärkeät pointit, joita tapahtumasta jäi käteen:

  1. Kulttuurilliset trendit – niitä asioita, joista brändien tulee viestiä pysyäkseen relevantteina kuluttajille. Tällä hetkellä niitä on mm. sukupuolten välinen tasa-arvo, ihmisten arvostaminen yksilöinä ja erilaisuuden hyväksyminen.
  2. Brändin tulee olla aito, autenttinen ja relevantti myös itselleen ollakseen uskottava.
  3. Uusien kampanjoiden tulee olla raikkaita ja uudesta näkökulmasta, mutta brändi määrittelee rajat.

“Stay true with brand’s DNA, but mix in new creative ideas.”

Festivaalien lopuksi oli tietysti myös palkintojenjako. Katso kaikki kategoriat, shortlistit ja grand prix -voittajat täältä

Sisällöntuottajana ja luovien konseptien ja mainosfilmien addiktina, kiinnitän itse huomioita eniten kampanjoiden luoviin toteutuksiin ja tarinoihin. Yllä oleva P&G:n Pampersin kampanja toi kylmäkiskoisemmallekin kyynelet silmiin, mutta tässä vielä omat suosikkini eri kategorioiden voittajista:

  • Entertainment & PR -kategorioiden voittaja TV2 “All that we share”
  • Interactive-kategorian voittaja Ikea “Retail Therapy”
  • Erityismaininta tällaiselta Game of Thrones -fanilta kuuluu Print & Outdoor Craft -kategorian voittajalle “Tourism Ireland tapestry”

 

Niina Pietilä, Content Producer / MRVLS Finland