21 Nov SEM – 5 erinomaista syytä investoida hakukonemarkkinointiin

SEM – mitä ja miksi?

Jokainen meistä on varmasti joskus kuullut puhuttavan hakukonemarkkinoinnista, mutta tiedätkö oikeasti mitä sillä tarkoitetaan ja miksi sinunkin yrityksesi kannattaisi investoida siihen? Kokosimme muistin virkistykseksi sekä aloitteleville yrityksille että vanhoille konkareille tiiviin tietopaketin hakukonemarkkinoinnista.

Googlessa tehdään jopa 1,2 triljoonaa hakua päivässä. Kuluttajat kääntyvät hakukoneen puoleen usein siinä vaiheessa kun he tietävät minkälaista tuotetta tai palvelua he ovat etsimässä. Jos hakukonenäkyvyytesi yrityksesi palveluihin tai tuotteisiin liittyvillä hakutermeillä on huono, saatat menettää ison osan potentiaalisista asiakkaistasi. Ei hätää, onneksi tähän on olemassa helppo ja nopea ratkaisu! Voit ostaa Google-näkyvyyttä hakukonemarkkinoinnin avulla. Lyhyesti, hakukonemarkkinoinnilla (Search Engine Marketing eli SEM) tarkoitetaan maksettua mainontaa, jossa mainontaa näytetään siitä kiinnostuneille kuluttajille hakukoneiden hakutuloksissa. Tavoitteena on parantaa verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä ja saada tätä kautta sivuille lisää relevanttia liikennettä.

Tässä siis viisi erinomaista syytä, miksi sinunkin yrityksesi kannattaisi investoida hakukonemarkkinointiin:

  1. Kohdenna mainontasi oikealle yleisölle

Hakukonemarkkinoinnin avulla voit kohdentaa mainokset juuri oikealle kohderyhmälle avainsanojen, sijainnin, kielen, päivän, kellonajan tai laitteen mukaan. Mainosten kohdistaminen avainsanojen ja muiden tekijöiden avulla mahdollistaa sen, että mainontasi tavoittaa oikean kohdeyleisön juuri sillä hetkellä kun he etsivät sinun yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita. Koska mainonta tavoittaa oikeat ihmiset oikealla hetkellä, on konversioprosentti yleensä korkea.

  1. Tulosten mitattavuus helpottaa mainontasi optimointia

Hakukonemarkkinointi mahdollistaa mainonnan tarkan seuraamisen reaaliajassa, jolloin voit helposti optimoida avainsanoja, budjettia ja mainossisältöjä kohti parempia tuloksia. Mainonnan seurantatyökalujen (kuten Google Analytics) avulla pystyt analysoimaan esimerkiksi mitkä kampanjat, mainosryhmät, mainokset tai avainsanat tuottavat konversioita tai mitkä niistä eivät toimi lainkaan. Mainonnan tuottoprosentti paranee, kun pystyt analysoimaan mihin kampanjoihin kannattaa investoida.

  1. To earn money, you got to spend money! Mutta tee se fiksusti

Hakukonemarkkinoinnilla saat mainosnäkyvyyttä erittäin kustannustehokkaasti, sillä maksat ainoastaan klikkauksista. Sinua veloitetaan vain silloin, kun potentiaaliset, tuotteista oikeasti kiinnostuneet asiakkaat vierailevat verkkosivustollasi. Tulosten mitattavuuden ansiosta mainontaa pystytään helposti optimoimaan kohti parempaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia.

  1. Kasvata brändisi tunnettuutta

SEM ei ainoastaan auta kasvattamaan verkkosivustosi liikennettä, vaan myös yrityksesi bränditunnettuutta. Maksat ainoastaan klikkauksista, joten mainosnäytöt ovat ilmaisia. Googlen ensimmäisen sivuston hakutuloksia pidetään yleensä luottavina, joten vaikka mainosta ei klikattaisikaan, jää brändi silti potentiaalisten asiakkaiden mieleen.

  1. SEM tukee myös SEO-strategiaasi

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization eli toiselta nimeltään SEO) on tärkeä investointi, sillä mitä korkeammalla Googlen orgaanisissa hakutuloksissa sivustosi näkyy, sitä vähemmän maksat klikkauksista. Kuitenkin vaikka sivustoa optimoitaisiin hakukoneystävällisemmäksi, voi tulosten näkyminen kestää jopa kuukausia ja vaatia jatkuvaa optimointia. Hakukonemarkkinoinnin avulla saat tuloksia nopeasti jopa muutamassa tunnissa, mutta tietenkin silloin kaikki klikkaukset ovat maksullisia. Keskeinen hyöty on se, että hakukonemarkkinoinnin avulla voit testata erilaisia avainsanoja ja analysoida mitkä niistä ovat kaikista tuottavimpia. Tämä on arvokasta tietoa siinä vaiheessa, kun haluat kehittää SEO-strategiaasi.

Jos mieleesi heräsi kysymyksiä tai koet, että oman yrityksesi hakukonemarkkinoinnissa voisi olla parantamisen varaa, ota yhteyttä IUM-yhteyshenkilöösi!

 

Team Reprise

 

Lähde: http://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/